Köpvillkor

Dessa köpvillkor gäller vid köp av varor på www.skechers.se (”hemsidan”) som ägs och erbjuds av Sports C. Sverige AB, Kvaglundvej 89, 6705 Esbjerg Ø, Danmark, organisationsnummer 559114-6997 (”Skechers”, ”vi”, ”oss”, ”vår”). Köp på hemsidan kan göras av privatkunder bosatta i Sverige som är minst 18 år eller har vårdnadshavares tillåtelse (”kund”, ”du”, ”din”).

Priser, beställning och betalning

Alla priser på hemsidan är angivna i SEK och inkl. moms. Du gör enkelt en beställning på hemsidan och denna blir bindande efter att sista steget i kassan har genomförts. Du mottar en orderbekräftelse direkt efter att din beställning har genomförts.

Du betalar enkelt och tryggt hos oss via Klarna eller med kortbetalning (Visa eller Mastercard). Vid kortbetalning dras beloppet i samband med att ordern skickas från vårt lager. Vi debiterar inga avgifter för betalning i samband med beställning oavsett betalningsmetod.

Vi erbjuder följande betalningsalternativ med Klarna:
Betala senare – med Klarna betala senare mottar du en faktura från Klarna efter att din beställning har skickats. Här kan du läsa Klarnas villkor för faktura och här kan du läsa villkoren för månadsfaktura.

Delbetalning – Klarna erbjuder betalningsmetoder som gör att du kan dela upp din betalning. Här kan du läsa Klarnas kontovillkor och här kan du läsa villkoren för delbetalning.

Vid betalning med Klarna kan en kreditprövning vara nödvändig. Denna utförs av Klarna och med anledning av detta behöver du upplysa ditt personnummer. Vid utebliven betalning till Klarna kan påminnelse- och inkassoavgifter tillkomma. Du kan läsa Klarnas allmänna användarvillkor här och Klarnas personuppgiftspolicy här.

Kom ihåg att du vid en eventuell retur behöver pausa din faktura för att påminnelseavgifter inte ska skickas ut automatiskt om din retur inte hinner behandlas innan förfallodatumet. Du gör detta enklast genom att logga in på din profil i Klarnas app eller på Klarna.se.

Leveransvillkor

Leveranstiden är vanligtvis 5-7 arbetsdagar. När ordern skickas från oss mottar du ett mail från GLS med en länk som du kan klicka på för att spåra ordern. 

Beställningar gjorda på hemsidan skickas med GLS men lämnas sedan över till Schenker som står för leveransen till dig. Frakten kostar 59 kr för beställningar. Som Skechers Plus-medlem får du fri frakt. 

Om det uppstår en leveransförsening som är av väsentlig betydelse för dig som kund har du rätt att häva avtalet utan kostnad. Om det uppstår en försening utom Skechers kontroll kan inte vi anses som ansvariga för förseningen och heller inte bli skyldiga till skadestånd eller kompensation, om det inte särskilt avtalats mellan parterna eller följer av tvingande lagstiftning.

Vi ansvarar för din beställning fram till dess att du fysiskt har mottagit den. Om du mottar din beställning med tydliga skador på emballage och/eller produkter ber vi dig att så snabbt som möjligt, utan onödig försening, kontakta oss.

Outlösta paket eller paket som inte kan levereras returneras automatiskt till oss. Det tillkommer då en avgift på 79 SEK och detta belopp dras från summan som återbetalas för returen. Vi har inte möjlighet att skicka outlösta paket på nytt. Om du fortfarande önskar beställa den returnerade produkten ber vi dig att lägga en ny order.

Ångerrätt

Du har 30 dagars ångerrätt för ditt köp och tiden börjar löpa den dag du mottar dina varor från oss. För att utnyttja din ångerrätt kan du meddela oss på info@skechers.se inom 30 dagar efter att du mottagit din beställning. Detta kan du göra genom att fylla i och skicka denna ångerblankett till oss. Efter att du har meddelat oss att du vill ångra köpet ska du inom 30 dagar skicka produkten i retur till oss. Du kan även utnyttja ångerrätten genom att skicka varorna i retur till oss utan att meddela oss innan men notera att vi då ska motta returen inom 30 dagar från den dag du mottar dina varor från oss.

För att få återbetalat det fulla beloppet du har betalat för den eller de produkter du utnyttjar ångerrätten avseende ska dessa returneras i samma skick som du mottog dem. Ångerrätten ger dig rätt att undersöka varorna på ett sätt som inte skadar produkten eller gör den olämplig för vidare försäljning. För skovårdsprodukter och liknande ska förpackningen vara obruten. Vi kommer att återbetala det belopp du har betalat för varorna utan onödig försening efter att vi har mottagit och behandlat din retur, dock senast efter 30 dagar från det att du har meddelat att du vill göra ångerrätten gällande, förutsatt att vi har mottagit produkten eller bevis på att produkten har skickats till oss. Återbetalning sker normalt via samma betalningsmetod som användes när beställningen gjordes och vi skickar en bekräftelse per mail i samband med att återbetalningen görs.

Vid ångrat köp kan du välja att använda dig av returetiketten som medföljer i leveransen av ordern. Returetiketten skickas även till den mailadress som användes för att lägga orden, samt går att ladda ner i returportalen på hemsidan. Det kostar 79 SEK att använda den medföljande returetiketten och detta belopp dras från summan som återbetalas för returen. Sätt returetiketten synligt på paketet och lämna in paketet på valfritt Schenker-ombud.

Du kan även välja att själv arrangera returfrakten till oss på egen bekostnad. Vi rekommenderar i så fall att du väljer ett fraktsätt som kan spåras. Returer skickas till: Sports Connection ApS, Kvaglundvej 89, 6705 Esbjerg Ø, Danmark. Vi mottar inte returer som skickas rekommenderat eller mot postförskott.

För att vi ska kunna identifiera din retur ber vi dig vänligen att bifoga info om beställningen samt hur många produkter som returneras i paketet. Du kan göra detta genom att fylla i vårt returformulär.

Vi erbjuder inte byten av varor. Om du vill ha en annan produkt ber vi dig att returnera produkten och lägga en ny order på den önskade produkten.

Du kan välja att returnera eller byta produkter i någon av våra butiker (dock ej Skechers Outlets). Ordrar som har betalats med Klarna kan dock inte returneras i butik.

Reklamationsrätt

Skechers erbjuder 3 års reklamationsrätt, i enlighet med Konsumentköplagen, vilket omfattar fabrikations- och materialfel som konstateras vid normal användning av varan. Om du reklamerar en felaktig produkt efter mer än 6 månader från det att du mottog varan är det ditt ansvar att påvisa att felet var ursprungligt. Vid godkänd reklamation reparerar vi varan till originalskick eller byter ut den mot en ny vara. I vissa fall har du även rätt att häva avtalet och bli återbetald den summa du betalat för varan. Du ska alltid reklamera varan så snabbt som möjligt och utan onödig försening efter att felet har upptäckts. 2 månader efter att felet upptäcks anses alltid som skälig tid för reklamation.

Om du vill reklamera en produkt ber vi dig att kontakta oss innan du skickar din produkt i retur till oss. Detta kan du antingen göra via vårt reklamationsformulär eller genom att kontakta vår kundservice (se kontaktuppgifter högst upp i dessa villkor). Av kundservice kommer du att få vidare instruktioner för hur reklamationsprocessen ska gå till. Du som kund ska naturligtvis inte betala för eventuell returfrakt eller frakten för en ny ersättande produkt vid en godkänd reklamation. Om det är nödvändigt att returnera en reklamation tillhandahåller vi en förbetald returetikett.

Tvistlösning

Om en tvist skulle uppstå mellan dig och oss, och denna mot förmodan inte kan lösas, prövas den vid den domstol som följer av tvingande lagstiftning. Du kan alltid kontakta Allmänna reklamationsnämnden för hjälp vid eventuell tvist eller liknande. Om du vill upprätta ett ärende kan du kontakta ARN på: Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm eller www.arn.se. Du kan också upprätta ett ärende via EU-kommissionens onlineportal för tvistlösning: http://ec.europa.eu/consumers/odr/.

Personuppgifter

Skechers samlar i vissa fall in och hanterar personuppgifter. För information om hur vi behandlar personuppgifter hänvisar vi till vår personuppgiftspolicy